duminică, 13 iunie 2010

TURANDOT....MI-A SMULS LACRIMI LA PRIMA REPETITIE

Oare ajunge doar sa va invit la concertele de la Opera Nationala Bucuresti? Nu. Trebuie sa recunosc si eu, ca sunt om, si ca in douazeci si trei de ani de opera, cand am facut peste o suta de zitzuri, dar azi am plans.Da.
Azi am plans cu lacrimi si mi s-a sugrumat vocea in gat, la repetitia de zitz a operei TURANDOT de Giaccommo PUCCINNI.
Am zis de fiecare data ca il dau pe Verdi pe WAGNER, dar azi am recunoscut ca TURANDOT e cea mai frumaosa opera pe care am auzit-o vreodata...Am de unde si cu ce sa compar.... moartea lui LIU E ATAT DE BINE SCRISA incat pot regasi in amintire toate scenele asemanatoare ca si subiect, ale altor opere, ca de exemplu moartea lui VALENTIN din Faust de GOUNOT, sau chiar moartea NORMEI din NORMA de Bellinni, cand ea isi implora crutzarea pentru ca e mama....E adevarat ca am plans pe scena, in timpul operei in sine,dar sa plang la o repetitie de zitz...nu mi s-a mai intamplat.
Mi-am dorit in momentele alea sa ii sarut mana lui PUCCINNI si sa il intreb pe Dumnezeu, cum e posibil sa le dea unora atata geniu..si altora nimic?
Cum poti trai? ce energi savurezi ? ce bucurii ascunse de muritorii de rand descoperi cand ai secretul geniului in sufletul si mintea ta?Ce voci iti dicteaza in momentele creeatiei? Cum arata muza?
Unde e geniul? in creatie sau in intelegerea creatiei?Cine iti sopteste sa scrii atat de furmos si de impresionant...?Atat de clar si atat de expresiv?
Turandot e o noua scoala pentru mine... o opera de arta la propriu, care ma provoaca la filozofie prin subiect...si la analiza prin sonoritatile specifice locului de desfasurare al actiunii...CHINA.
O sa ziceti...da ..nimik nou sub soare...si MADAM BUTTERFLY e tot in stil.....da...dar e mult mai elaborat stilul, mult mai studiat si mult mai profund.Poate e u m-am maturizat si studiind jazz sunt familiarizata cu sonoritatile astea...Da..si asta e adevarat...
Dar azi ii dadeam coate MIRUNEI STURZA, mezzosoprana exceptionala colega mea cu care ma mandresc...si repetam... Doamne ce furmusete,Doamne,cum a putut sa scrie asa ceva....?
As fii vrut sa il pot astepta pe Puccinni dupa repetitie si sa ii strang mana, sa ingenunchiez si sa plang si sa ii multumesc pentru tot ceea ce am trait.
Oare pot sa va conving prin marturia mea sa veniti sa scultati concertele din 26 si 27 iunie....scopul meu nu e sa fac reclama..ca doar vine lumea cata fir a par la spectacole noastre...
vreau doar sa spun ca m-am bucura daca ati simti ceea ce am simtit eu...daca ati putea vibra cum am vibrat eu....si asa ne vom apropia toti mai mult de Dumnezeu!!!!!!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu